Saturday, October 9, 2010

"Hah, kan saya dah lupa saya kat mana tadi?!"


Keadaan dalam kelas. Seorang pensyarah campur kira kira 20 orang pelajar. Semua pelajar pun konon khusyuk sehabis mungkin. Padahal menguap tak payah cakap. Baik punya cover, bila nak menguap buat-buat pandang lantai. Pandang belakang. Kena cover maklumlah pensyarah subjek ni garang dia lain macam.

Subjek boleh tahan payah. Killer paper kata senior. Pensyarah ni ajar taknak pulak laju macam bullet train? Sabar.

Seorang pelajar lelaki angkat tangan. "Prof.." Belum sempat sambung pensyarah dah bukak mulut "Awak ingat saya ada masa nak ulang balik apa yang saya ajar?!.."

Diam. Semua yang menguap tadi pun cerah mata. Sekejap. "Hah, kan saya dah lupa saya kat mana tadi?!"

Kurang seminit sambung balik pandu Bullet Train. Jap, Bullet Train guna pemandu tak?

"Kreakkk... Sreeakkk.."

"Hah tu bunyi apa pulak tuh?!" Terjegil mata pensyarah aku. Marah sungguh.

Semua diam. Lagi. Dua orang pelajar Chinese barisan depan tutup mulut. Gelak kecil. Memang cari pasal.

"Kenapa awak gelak?!! Saya dengar ya ada bunyi tadi!!"

Pelajar diam. Pensyarah pun diam. Nampak gaya macam memang beria benar dia nak tahu benda apa yang berbunyi tadi.

Seorang pelajar Chinese yang gelak tadi bersuara.

"Tadi dia mau bukak itu gula-gula. Dia mau makan."
Merujuk kepada kawan dia yang sorang lagi tadi.

"Lain kali nak makan gula-gula cover sikit ya! Jangan sampai mengganggu saya mengajar!"

Segenap kelas diam....

"Hah kan saya dah lupa saya kat mana tadi?!"

 .......................................-_-"

Nota bunyi: Sungguh peka telinga pensyarah.. -_-"

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...