Monday, May 4, 2009

Aku Jadi Sedih




Rasa berani tangan ni menaip nak masuk gak contest dari blog JOEGRIMJOW yang menawarkan adiah yang cukup menarik bagi aku. Apa salah mencuba kan? Jom la semua join contest dia jom2!! Heheh walaupun blog tidak seberapa aku tetap nak cuba gak. Peduli ape aku kau nak cakap ape. Janji aku bahagia. Takde la membazir duit ke ape ke sekadar menaip dan merenung laptop kesayangan aku yang aku langsung takde mintak duit kau untuk dapatkannya. Tak gitu kau? Haha.. =]

Dalam blog JOEGRIMJOW menyatakan yang kalau nak masuk contest yang dia bikin tuh sila promote blog beliau (cheah patut la wat contest, kena promote rupenya) takpe janji ada adiah. Hoho. Lagipon sebelum ni dah aku katakan yang "mengalah sebelum kalah adalah mengalah untuk selamanya". Haha biar kau tau takkan ku mengalah sebelum aku mencuba ini. (motivasi diri)

Seterusnya, katanya lagi sesiapa yang join contest ni perlu bikin satu entry yang mengikut syarat yang dinyatakan. Erkkk!! Tang ni ape aku nak wat? Haha takde idea tengok je la jari jemari ni nak taip ape nanti. Idea.. Idea.. Cepatlah datang. Haha =]

**********


Tunggu punya tunggu idea tak datang2 daa.. Takpelah biar aku cerita je ape yang terlintas dalam fikiran merepek aku ni. Harap2 JOEGRIMJOW masih sudi membaca entry aku ni. Jangan dia langsung tak endah aku punye blog suda. Yelah namanya pun MerepekSemataMata. Haha..


**********


Lama aku duk pandang je laptop ni. Tak tau nak taip apa.. Senyap je.. Sunyi.. Agak lama lepas tu fikiran aku tetiba melayang.. Aku dah rindu gila nak balik rumah. Bukan! Aku rindu gila nak balik kampung. Bukan2! Oklah2 aku akui aku rindu kat mak aku. Sangat rindu. Boleh dikatakan tiap2 hari aku tepon mak aku Nak sangat lihat wajahnya yang menyejukkan pandangan aku tu. Matanya yang membuat aku rasa bahagia, selamat serta disayangi (sorie ayat agak skema sebab aku da cuba cari ayat lain tapi smua tak sesuai). Haish sem ni takde cuti bagi aku. Yang ada hanya belajar, program itu, program ini, yang kadang2 buat aku sakit hati. Rasa menyesal pun ada bila keadaan sudah begini. Hmmm mengeluh lagi.

"Mak, orang rindu sangat kat mak." Entri seperti ini suda ada dalam blog aku. Tapi sekadar ayat sebaris dua. Kali ini biar ku hurai panjang berjela. Kalau sudi baca silakan, kalau tidak juga silakan. Pahamkan? Terima kasih.

**********

Wanita itu berumur lingkungan 4o-an. Badannya berisi, comel bagi aku. Apa? Kalau kau rasakan tidak, takpe ku tak kesah tapi jangan kau kata lebih2 depan aku. Kalau tidak. Mungkin itu ayat terakhir yang keluar dari mulut kau. Jangan kau coba ya. Ok sambung balik. Walaupun pada usianya yang begitu, mak masih gagah bangkit pagi2 seawal 4 atau 5 pagi. Untuk apa? Untuk bungkus ikan segar yang nak dijual nanti. Bayangkan.. Pagi2, mak sudah bermain dengan air batu. Menggeletar tangannya. Aku pernah coba tapi tak daya aku. Memang sejuk. Sejuk sangat sampai sakit rasanya. Mungkin sebab inilah bila ku sentuh tapak tangan mak, ia kasar tak seperti tapak tangan wanita2 lain (fikirku). Oh sakit dan perit ku rasakan. Sabar ye mak, nanti orang kerja, mak tak perlu lagi kerja2 seperti ini. Betul. Insyaallah orang usaha. Mak doakan la orang ye.

Mak akan selesai membungkus ikan dalam pukul 7 atau 8 pagi. Ikan2 yang siap dibungkus elok disusun rapi dalam tong ijau yang sentiasa digunakan. Tong diletak belakang motosikal, diikat kemas. Pagi jarang mak jamah makan. Cukup segelas air susu jadi alas perut. Sudah minum mak capai baju sejuk warna merah yang nyata usang dah takde gaya merah. Dah lama gila baju tu. Hujan ke ape ke mak tetap turun jual ikan. Bayangkan, wanita 40-an itu menjaja ikan hanya menaiki motosikal. Ini sepatutnya kerja lelaki bukan? Tapi apa daya mak, dia kata "ni je kerja yang mak boleh buat. Jangan risau. Kau belajar je, selagi mak hidup.. Korang jangan risau pasal belanja makan dan minum korang. Kalau takde duit nak wat belanja cakap kat mak, nanti mak usahakan." Selalu bila mak cakap camni aku takde jawapan lain kecuali "hmmm" tanda mengiyakan. Yelah, apa yang aku mampu buat selain menyusahkan mak setakat ni? Yang aku tau mintak duit untuk belanja itu dan ini. Terpaksa. Selagi mampu, aku cuba untuk tidak meminta darinya.

Mak hidupkan enjin motor kriss yang sangat berjasa tu. Membaca doa dan mulakan perjalanan. Mak akan menjaja ikan ke tempat2 yang biasa dia lalui. Syukur ada juga pelanggan tetap yang sudi beli ikan. Kalau ikan masih banyak terpaksalah mak menjajanya lagi jauh. Kadang2, pukul 12 pun mak tak balik lagi. Matahari dah terpacak atas kepala, mak masih atas motosikal. Panas terik matahari perkara lali bagi mak. Biar terbakar kulit mak, biar hitam muka mak, janji anak2 ada duit. Ada apa yang dia mahu. Ya Allah tempatkan mak aku dikalangan manusia kesayangan mu.

Dekat pukul 1 mak baru sampai rumah. Cabut tong dan basuh2 moto. Kadang kalau ada ikan tak abis, mak bukak balik bungkusannya. Simpan dalam air batu semula. Kadang tong pun mak tak cabut. Penat sangat terus ke dapur minum air. Biasa lepas balik jual ikan, mak terus masak. Bila disuruh berehat, mak kata "takpe mak nak masak dulu." Aku jadi diam. Nak masak? Ape yang aku reti?.

Mak memang dah biasa hidup macam ni. Hanyir ikan sudah biasa baginya dari kecik lagi. Maklumlah kami tinggal di perkampungan nelayan. Mak selalu cakap "kau ada peluang belajar, belajarlah.. Mak tanggung. Mak taknak kau jadi macam mak." Ya aku tau mak dulu tak dapat bersekolah. Sebab? Atok aku tak bagi. Sebab? Katanya mak anak sulong, lebih baik tolong diorang. Biar adik2 yang sekolah. Hmmm memang pemikiran orang dulu2. Tambah lagi, masa kecik2 mak memang kurang dihargai, kurang disayangi. Sampai sekarang aku jadi bingung kenapa ni semua terjadi? Semangat mak kuat. Mak memang nak sangat belajar. Berkat keinginan itulah membuatkan dia pandai membaca walaupun tak bersekolah. Bila ditanya mana mak belajar? Mak cakap masa kecik2 dia tak sekolah tapi bila waktu persekolahan, kalau mak takde kerja mak pergi duduk belakang kelas. Dengar apa cikgu ajar. Kalau nak tengok apa yang ditulis di papan hitam, mak kena intai dari tingkap. Gigih. Itulah mak aku.


**********


Aku masih ingat lagi. Mak pernah cakap. "Mak sayang anak2 mak. Mak takde harta. Anak2 mak lah harta mak." Tiap kali baca ayat ni. Aku jadi sedih. Mak sanggup susah payah sebab anak2. Biar orang pandang hina janji kerja mak buat kerja halal. Duit mak besarkan anak2 mak duit halal. Sebab tu aku tak malu nak cakap, "wanita yang jual ikan tu mak aku. Wanita yang berisi itu mak aku. Wanita yang tak bersekolah tu mak aku." Aku bangga jadi anak mak. Biar kau kata aku anak manja. Memang aku manja sebab aku hanya kenal kasih ibu. Kasih ayah tak pernah aku tau. Bagi aku mak aku adalah mak aku. Mak aku juga adalah ayah aku. Aku tak segan nak peluk cium mak aku depan kawan2 aku. Sumpah aku bangga sebab wanita itu adalah mak aku. Sampaikan aku rasa kiranya ada kelahiran kan datang, aku masih nak mak aku jadi mak aku. Aku sayang mak aku.

"Tuhan, Ku mohon. Panjangkan umur ibuku."



p/s : Aku tak mampu citer lebih panjang. Cukuplah sampai sini mungkin.



48 comments:

Alepela said...

T_T..hampir2 je..

T.O.P.E.X said...

berlinang suda. Ahha~

miss izan said...

titisan air mata tetap gugur walau ku cuba untuk tahan td...

topek,nt kem salam kat mak ko eh...
=)

Alepela said...

mane ade berlinang..touching je..kalw ko tmbh perenggan skt lg myb br meleleh la..u_u

T.O.P.E.X said...

izan, hehe yelah nnt aku kemsalam kat mak aku. Insyaallah.

alep, aku ckp aku la. sebab tu da takleh sambung.. ;P

adawiah.zaini said...

bagusnya, terharu aku baca. huhu..
balik umah, peluk mak kuat2. ;)

T.O.P.E.X said...

ahha.. thanks coz sudi baca ok :P

atEe said...

im speechless..ntah air mane ntah kuar dlu dr mate..x sempat nak ckp pape..
huhu..
kem slam kat mak ko ye..

:')

cikin said...

siyes sedey(T.T)
kasih ibu bwk ke syurga:)

T.O.P.E.X said...

atee, Insyaallah.. Ko nak g enjoy ye jap lagi? Nak ikot... Nak ikot..

Akak, Kasih ibu bawak ke syurga. Betol tu.. =)

nuriz said...

sabor erk topex...
nnt kte blik sme2
hehe...
"ibu kaulah ratu hatiku..."

Anonymous said...

speechless..nak kimsalam gak kat mak...ucapkan jugak selamat hari ibu ye taufik..

T.O.P.E.X said...

nuriz, tengkiu2.. sabo je la ni. aku kan cool :P

anonymous, boley tak komen guna nama akak sebenar? adeh. hoho. Insyaallah nnt saya kemsalam dye eh :P

zura razak said...

yo la..den kuar dr tompek posombunyian..this is me..zura comel...hahaha..@ anonymous..sajo yo wek gompak(kalau x faham,buat2 faham!hahaha)

~~faizatul akma~~ said...

bgs nyer ko ni topex..mmg bagus r mak ko neh..tetibe jer ak nk amek ko jd ank angkat ak?? nak x?? ha3x~~~~gurau jer~~kasih ibu mmg xde bandingan tp kalo kedua2x parents mendapat kebahagiaan itulah kegembiraanku di dunia dan di akhirat krn parentsku adalah tempat ak mengadu segala masalah dan hanya mereka yg sentiase berada disamping ak ketika sng dan ssh..so,sygilah kuluarga anda..hu3x~~
(pesanan ini di bawa khas dari kementerian pembangunan wanita dan masyarakat~~jgn mare ek..gurau..hu3x~~)

T.O.P.E.X said...

kema, hoho ye memang x dinafikan. mak ayah memang bagi makna besar dalam idop ni cuma aku xpernah rasa kasih sayang ayah. aku rileks je pasal aku still ada mak aku =P

nur hana said...

huhui~
ko nGan aku punya 1 persamaan....
ari2 CaLL mak!
huhuhI~

nur hana said...

td aku bc x abes... aku just terpandang yg ko tulis yg ko selalu call mak ko...
setelah aku membacanya semUla...
sangat terSentuh!
asa mau peluk mak aku sekarung!!!!
HIduP mAK!
hargailah iBu~
saYanGilah iBu~
uhuhuhu~

nur hana said...

td aku bc x abes... aku just terpandang yg ko tulis yg ko selalu call mak ko...
setelah aku membacanya semUla...
sangat terSentuh!
asa mau peluk mak aku sekarung!!!!
HIduP mAK!
hargailah iBu~
saYanGilah iBu~
uhuhuhu~

nur hana said...

td aku bc x abes... aku just terpandang yg ko tulis yg ko selalu call mak ko...
setelah aku membacanya semUla...
sangat terSentuh!
asa mau peluk mak aku sekarung!!!!
HIduP mAK!
hargailah iBu~
saYanGilah iBu~
uhuhuhu~

~~faizatul akma~~ said...

ooo..maafkan ak topex...ak tidak mengetahui itu..xpe2x..ak leh jd ayh angkat ko..hi3x..eh,ko xjawab..nk x jd ank angkat ak..kah3x~~~~[sengal2x ubi sket..hi3x..wateva pon jgn la sedey..hepi2x slalo...setiap yg terjadi kat dunia ni msti ade hikmahnyer..ho3x~~jgn nanges ek..he3x~~~ak akn sentiase doakn smg ko bahagia and berjaya 1 ari nnti dan dpt bls segala pengorbanan mak ko 2..ape g..blaja r rerajin..study2x..nnti dah berjaya dpt r ko blikan banglo utk mak ko 2 dan mak angkat ko neh..ha3x~~~(nk gak masok campor..hi3x~~)] =P

T.O.P.E.X said...

nur hana, hoho.. len kali baca abes tau.. tgk pjg je xnak baca ekk.. huhu.. g pelok mak skrg. hehe~

kema, xde hal je aku rilek je la. aku xnak jd anak angkat ko. haha ko zalim. nnt jadi cam mak tiri. aku xnak.. hahaha.. Insyaallah nnt aku beli banglo jgn ko hegeh2 nak kat aku lak. ahaha lagi la sengal ubi aku ni.

~~faizatul akma~~ said...

ciss~~~xde mknenyer..ko standard ank ak je r..ho3x~~~eh,ak akn jd mak yg bek r..xde nk zalim2x cam mak tirinyer...mare sket2x 2 kan perkare biase..ha3x~~ape ak mengarut neh..ho3x~~waa..ak xstudy g emosi wei..xtaw nk study pe..hu3x~~~gler demam ak sok..hi3x~~~~

cik saratul said...

sgt terharu lah bace post ko yg neh..

gile touching..

bgga aku ada wanita tabah gituh

T.O.P.E.X said...

kema, g la stdy.. haha aku esok baru nak stdy.. ahaha..

cik saratul, sape eh kamu? saya lupe atau saya x kenal ni? pening..:S
aneway thanks ye coz sudi mengomen kat cni :P

mohdnur91 said...

topek...
aku bngga kalo aku jadi ko..
aku ni..
ade ibu..
tapi kdng2 aku wat xknl ibu aku..
jahat kn??/,.
tp tulah aku..
ksih ibu xpnh aku xkish lgssng..
jnji aku enjoy...

T.O.P.E.X said...

@6273725219632932723.0
mohdnur91, tak baik wat camtu kat mak.. camne leh wat camtu? ada masalah ke ngn ur mum?

Anonymous said...

kite same la atok......he...yup...study leklok...kite tukar villa kite ke bnglo k...kite kne keluar....!!ingt jasa diorng kpde kite....kenang smpai mati...bgus2 atok..jdilah ank y soleh...hihi

T.O.P.E.X said...

@4114490704170169568
yelah nek. x sangka nek datang jenguk blog atok ni.. kita tuka umah kita jadi banglo ke nek? ahha.. tgk la nnt camne INSYAALLAH.. hekhek~

joegrimjow said...

hehe
da dpat da
mgkin ko xec kat bahagian 10 markah kot
2 pasal xpasan
mecey2

joegrimjow said...

hee
da
nanti ku update
mecey2

DilOt said...

huhu..touching.touching...
tp aku xmau nanges pg2 buta ni...
ego..haha~~

As said...

moga Allah panjangkan umur dan murahkan rezeki ibu :)

Precious said...

Pengorbanan seorang ibu. Asal saja si anak tahu di mana tempatnya ...

T.O.P.E.X said...

@2629627591532687344.0
besar sgguh pengorbanan ni.
asal saja ku tau.

T.O.P.E.X said...

@1732907313711549102.0
Amin~
Aku jua doa begitu :P

T.O.P.E.X said...

@2243861101753278611.0
heh.
jgn nanges.
sebab tu aku da xleh nak smbung entri ni.
takat tu je.
thanks aneway.

T.O.P.E.X said...

@7279825027704405271.0
hoho thanks joe...

bongcikebong! said...

sedey nya baca..sayangi mak kita selalu ;D

T.O.P.E.X said...

@3790738571106938020.0
ye betol tu.
sayangi mak kita slalu :P

kojah said...

nape tulisan kecik bebenor??

T.O.P.E.X said...

@1404539370697328303.0
kecik bebenor ke kojah?
hehe layan je :P

joegrimjow said...

da tanda daaa
sayang mak juge

T.O.P.E.X said...

@1414520896081202059.0
sape la x sayang kan joe.
heh~

aDaH^_^CiK* said...

sedihnye topex..ko ade byk kelebihan..gunakanla kelebihan yg ko ade untuk ko bantu mak ko di masa akan dtg..kim slm pada mak ko ye..

violetless said...

adusss...aku baru baca...berlinang weh....

ko ni slalu la jenguk blog aku...kalo leh menangkan la gelang tu tuk mak ko weh...bia org yg nk beli ikan tu jeles gelang mak ko merelip2..boleh mak ko bangga cakap "ni anak aku yang bg.."

mISz ziEyla said...

akk cdey + terharu + bgga + xsgka ble bc blog ko ni..
akk slalu tgk ko ceria je,tp xsgka ko ade ksh yg m'buatkn org len nanges ble dgr..
tp,akk sgt2 bgga sbb ko msh lg blh bt org tersenyum n ketawa sbb ko..
akk doakn ko berjaya..hadiahknlah bt mak ko n kpd smua org yg syg kt ko..=p

bloomsbury said...

sedih la entry, berlinang air mata. tetibe terasa bangga de ank melayu lelaki macam ni =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...