Monday, November 8, 2010

Kalau taknak beli jangan kurang ajar!


Orang minta sedekah atau menjual barangan di meja makan restoran atau di kedai makan sudah menjadi perkara biasa zaman sekarang. Ada yang jual kerepek, keropok, pen dan sebagainya. 


Kita kalau didatangi golongan ini, janganlah dimaki atau dimarahi. Kalau tak ada duit, tak nak bagi sedekah, tak nak beli barangan atau sebagainya, kita elak dengan cara yang betul. 



Pernah sekali masa aku makan di sebuah restoran di Bangi, datang seorang pakcik menjual hiasan dinding tertera Kalimah Allah dan Muhammad. Aku tak beli, aku cakap taknak. Tapi cukup panas hati aku bila mendengar respon dari seorang brader sebelah meja makan aku. Dah tak nak beli tak apalah. Yang menjadi halnya, kenapa dicemuh pakcik itu sebegitu rupa? Boleh pulak dia cakap "Jual hiasan macam tu, dia tu ntah sembahyang ke tidak tak tahu!" Sambil hisap rokok.



Apa masalah dia? Pakcik tu jual barang. Bukan barang haram. Hiasan tertulis Kalimah Allah dan Muhammad kot? Aku rasa itu sumber rezeki yang halal! Dia bukan mencuri! Sakitnya hati aku masa tu. Kalau taknak beli jangan kurang ajar boleh takk?!



Nota brader kurang ajar: Kita kalau tak boleh nak tolong orang, jangan nak cemuh orang!

14 comments:

maya.sumaiyah said...

sedihnye. huhu. nanti brader tu kena balik la balasan tu. huhu

Privacy_Resident said...

@mokgobja, tulah tak tahu apa masalah dia sampai dia cakap macam tu. hmm

bedah said...

eeeeee. nape ta tampar pakai siku je pipi org tu! *aku yg emo.

Ain Suka Biru said...

aku slalu gak terkena
air dtg, dtg sorang
br nk suap nsik, dtg lg sorang
aku hulur je rm1 sorang
mls nk tny ni sindiket ke apa
hahahhaha
klu ikot mulut aku yg ringan ni
nk je aku tumpang2 tny
ni sindiket ke pe? hahahahaa

Privacy_Resident said...

@bedah, aku sopan santun lagipun sayang kat siku aku nanti terkena muka orang yang tak ada akal macam tu. Mencemar duli oh!

Ain, haha aku jarang bagi. Tengok keadaan orang gak la. Maklonglah student! :P

.b.e.d.d.y. said...

selalunya aku akan cakap: "takpalah pakcik, terima kasih" sambil senyum.

tak susah pun. hormat tetap kena hormat

Zaidah said...

cian pakcik tu ...dia carik rezeki yang halal...tak baik buat macam tu....klu tak nak belipun berhemahlah

MrZuRied said...

ko bgn g tampo brader tue...
pastu pow rokokk die ko jual dari meja ke meja..haha

HonEyBuNNy said...

ish..mmg kurang ajar...geramnnya dengar...jom p lempang itu olang..uhuhuh

Jey Yusuff said...

orang melayu kan memang perangai macam 2. walaupun tak semua. tapi majoriti

Cik Nad said...

kureng punye brader..!

ntah2 takde wit nak beli kott~

Cik Nad said...

kureng punye brader..!

ntah2 takde wit nak beli kott~

i'm shin... i'm inesen said...

hati gelap kot... ntah2 makan pon x penah baca bismillah

daylachan said...

btol.kt bangi byk.T.T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...